Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Tid att koppla av

Av Anna-Lena Nilsson - 4 april 2011 18:00

"Tidpunkten att slappna av är när du inte har tid att göra det". Så stod det på en tavla jag såg i ett skyltfönster. Fanns en hel del tavlor. Vita tavlor i olika storlekar. Svart text. Olika ordspråk. Så enkla men ändå stilrena och fyller sitt budskap.


Visst är det sant. När jag inte har tid, inte hinner koppla av det är då jag behöver det som bäst. Så var min situation förr. Hade inte tid att avsätta till mig själv. Satte aldrig mig själv i främsta rummet. Har inte tid. Hinner inte. Ska bara. Jag måste.  Reagerade inte. Ekorrhjulet i rullning. Reflekterade inte. Lyssnade inte på kroppens signaler. Bara flöt med utan att ta ett steg tillbaka och tänka efter. Allt gick bara av sig självt. Känns som att det inte var jag som höll i livets fjärrkontroll. Att tänka på sig själv, få tid till sig själv, ja det fanns inte då.


Idag är läget annorlunda. Nu sätter jag mig själv i främsta rummet utan att vara egoistisk. Fel ordval - Jag är inte egoistisk. Jag tar mig tid varje dag. Jag har rätt att må bra. Jag tillåter mig själv att må bra. Jag har en acceptans för det som hände. Jag tar ansvar för mig själv. Det handlar om min vilja att må bra. Jag mår bra - min omgivning mår bra. 


Mina killar ansvarade för hemmet hela helgen. Jag valde att tillbringa helgen tillsammans med mitt     vilket var superskön avslutning på veckan. Otroligt att en person kan ge mig så mycket energi bara genom att finnas i min närhet. När jag kom hem på söndagen hade jag energi nog att putsa alla fönster och tvätta flera maskiner tvätt. Mådde jättesuperbra.  Idag hade jag en tjej på besök som gav mig massage - axlar, rygg och ben. En bättre början på ny vecka kunde jag inte fått. Så härligt ligga där bara vara i nuet och må bra. Å så bra jag mår nu även timmar efteråt.


Nu mår jag riktigt bra! Men jag har också genomfört en resa för att komma dithän jag är idag. Så bra jag mår nu har jag inte mått på många många år. Fast jag trodde, intalade mig själv att jag mådde bra. Tänk att man kan lura sig själv. Skulle aldrig vilja byta bort mitt liv idag till det ekorrhjulet jag sprang i förr.  


Lärt mig säga NEJ. Lärt mig ta ett steg tillbaka och fråga mig själv -vill JAG?        -gynnar det MIG? Jag gör inte saker för att jag måste utan för att jag VILL. Kan inte mina vänner acceptera det så är det inte mina vänner....  


Ett annat ordspråk skrivet på en sådan tavla var "Happiness is when what you think what you say and what you do are in harmony". Där befinner jag mig nu. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena Nilsson - 26 mars 2011 21:32

Har ni oxå känt den där längtan nån gång? Längtan efter sol och fågelkvitter. Längtan efter sommaren. Längtan efter glass. Längtan efter någon. Längtan efter ..... Ja spelar ingen roll vad vi längtar efter. Vet att det känns så härligt när längtan ti...

Av Anna-Lena Nilsson - 21 mars 2011 09:43

Har ni någon gång varit med om att det dom säger i reklamen stämmer? Tänker i mitt fall på Fritidsresors reklam. Livet är inte dagarna som passerar utan dagarna man minns.    En vändpunkt i mitt liv är en av de dagarna jag minns. En dag i slutet ...

Av Anna-Lena Nilsson - 15 mars 2011 08:05

Uppmärksamma sin käresta kan man göra på olika sätt. Jag har idag uppmärksammat min i webbradion lugna favoriter.    Skickade ett mejl till vardagsflirten och igår ringde dem. Blev sååå glad att de läst mitt mejl. En kompis sa till mej: -Det är s...

Av Anna-Lena Nilsson - 14 mars 2011 00:14

Ja chilla det har jag verkligen gjort i helgen. Nog första gången jag använt det ordet själv. Hört killarna hemma snacka om att de ska chilla med vänner men jag - jag har inte chillat tidigare.     Hela fredagen gick åt till att städa, diska, tvä...

Av Anna-Lena Nilsson - 11 mars 2011 19:04

Överallt ska man numera ha ett användarnamn. Till e-posten, olika hemsidor man ska logga in på, till bloggen....kan vara svårt ibland komma på vad man ska kalla sig själv... Watergirl var ganska givet namn. Jag älskar vatten!  Började simma när ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards